17 Şubat 2013 Pazar

Mela Mahmudê Beyazîdî’nin Hikayelerini Okurken


Bir  kaç   günden beri  boş  zaman  buldukca  Mela Mahmudê Beyazîdî’nin   Kurmanci  olarak  kaleme   aldığı ve   Alexander Jaba’ya   verdiği      hikayelerini      okuyorum.. Mela Mahmudê Beyazîdî’nin      Kürdçe  kaleme  aldığı  40   hikaye   aynı zamanda      Kürdistan  tarihidir.  Kürd aşiretleri ,  Kürd   şahsiyetleri    ve  Kürdistan’daki  etnik ve  dinsel   yapılar  hakkında     o kadar  bilgi varki   insanın    aklı duruyor.


Daha  önce   Mela Mahmudê Beyazîdî’nin  yaşamı ve  eserleri  konusunda    yazdığımdan  dolayı  tekrar   bu  konuya girmeyeceğim.   Fakat,     ne  zaman   onun    bir  eserini  ve  çalışmasını  okusam,  bu   Kürd  alimine  karşı   saygım, sevgim ve   hayranlığım daha da  artıyor.

Mela Mahmudê Beyazîdî,   Kürd  milletinin   yetiştirdiği   en büyük   ve  çok  yönlü     Kürd  alimlerinden   biriydi.    Bir   bakıyorsun,  ki  Mela Mahmudê Beyazîdî,   bir  sosyolog  olarak    karşımıza  çıkmış     Kürd   aşiretleri, gelenek ve göreneklerini   incelemeye    koyulmuştur...

Bir   bakıyorsun,  Mela Mahmudê Beyazîdî   Şerefxan’ın   Kürd  tarihini  bıraktığı  yerden  devr almış ve  yaşadığı  döneme   kadar  olan  kesitini   kaleme almıştır.

Bir  bakıyorsun   Mela Mahmudê Beyazîdî,   karşımıza     Kürd  klasik  edebiyatçılarınının   yaşam  ve  eserlerini   kaleme alan    bir edebiyat  tarihçisi  olarak karşımıza  çıkmış..

Bir  bakıyorsun,  Mela Mahmudê Beyazîdî     bir   dil bilimcisi  olarak  karşımıza çıkıyor ve başkalarına    Kürdçe öğretiyor ve  Ali Termuxi’nin    Kürdçe  kaleme aldığı  Arapça  gramerini  yeniden  yazarak   vandalistlerin elinden kurtarıyor..

Bir  bakıyorsun, Mela Mahmudê Beyazîdî,    çevirmen  olmuş      Şerefname’yi  Farsça’dan     Kürdçe’ye çeviriyor...

Bir  bakıyorsun,  Mela Mahmudê Beyazîdî,    direnişe   geçen  Kürd  Mirleri ile   Osmanlı  devleti  arasında  aracılık  yapan  bir  diplomat  olmuş..

Bir  bakıyorsun, Mela Mahmudê Beyazîdî,    Osmanlılar  tarafından  siyasal suçlu  olarak   zindana    konulmuş..

Bir  bakıyorsun,  Mela Mahmudê Beyazîdî,   karşımıza    sadece    Kürd    hikaye  yazarlarının  öncüsü   değil,  Ortadoğu’da     hikaye  yazarlığının     öncüsü  olarak  karşımıza  çıkıyor..

Bir  bakıyorsun.....................................

Mela Mahmudê Beyazîdî’nin    40   hikayesinin    Arapça    harfleriyle yazılan  Kürdçelerini    Jaba’nın  yaptığı   Fransızca   çevirilerini   birlikte     okudum ve zevk aldım..

Her  ne   kadar,   hikayeler   „dibêjin“,  „Neqil dikin...“ ve  „hikayet dikin“   diye   başlasalarda    bir  çok  hikayenin   kahramanı     Kürd  tarihinde    reel kişilerdir.

Mela Mahmudê Beyazîdî’ nin    hikayeleri    hem düşündürücü,   hem   öğretici ve   hem de   Kürd   tarihi  hakkında   bulunmaz  bir  kaynaktır..  Aslında     bu   kısa   hikayeler  hem büyükler  içinde  ve  hemde    derleyerek        resimli  hikayeler   temelinde    Kürd  çocuklarına    sunmak   lazım...

Mesela   13.  Hikaye,   yani  „Siyamend û Şemsê“      bizim bildiğimiz  „Siyamend û Xecê“      hikayesidir.  Hikayelerin   gelişimi   aynı, Xelat ve  Sipan  dağlarında     ölümle  sonuçlanıyor.      Fakat burada  Şemsê,   Timur Paşa Milli’nin   kızıdır.  Milli  Aşireti    Timur Paşa’nın   başında  olduğu   bu   dönem  Bingöl Dağlarına    Zozan’a  geliyor.. Siyamendê  Silivî,  yoksul  bir  Kürd genci  olarak   bölgede    Timur  Paşa’nın   hizmetine  giriyor.  Bu arada   Siyamend  ve  Şemsê     arasında     gizli  büyük bir aşk gelişiyor.   Milli Aşireti   kışlıklarına    dönmeye  karar verdikleri  bir anda Siyamend ve  Şemsê    ölümü göze alarak kaçıyorlar...   Hikaye    Xelat’ta    acı   bir şekilde  son buluyor.. Bu  hikaye de  evlilik konusunda  gelenekselliğe  karşı   bir eleştiri var.  Mela Mahmudê Beyazîdî, Siyamend ve  Şemsê’nin   öldükleri yerin   hala  ziyaret   olarak  kullanıldığını  söylüyor.  


Mesela „İsmail Axayê  dîn“  adlı    hikaye  Beyazid’te    Behlul Paşa’nın   amcası    İbrahim Paşa döneminde   geçiyor. İsmail Axayê  dîn,     sürekli olarak  çeşitli yardımlar almak  için   İbrahim Paşa’ya   gidiyor.    Her sefer  İbrahim  Paşa  kendisine  gereken yardımları  yapıyor.   Fakat,   gidişinde    İbrahim Paşa    imkanı olmadığını  söylüyor. İsmail Axayê  dîn,    kafasına   İbrahim Paşa’yı  öldürmeyi    koyuyor ve   planını   bir cuma   günü    Beyazid Cami’sinde  pratiğe  aktarıyor.  İbrahim Paşa  yaralı  kurtuluyor. İsmail Axayê  dîn  ise   param parça  edilerek  öldürülüyor. Ondan  sonra  İsmail Axayê  dîn’nin   ailesinin  başına da  bir  dizi felaket  geliyor. İbrahim Paşa   Beyazid  Kürd  Mirlerindendi.  Son  dönemlerde  bir  resmini    yayınladığım   Beyazid Kalesinin    sahiplerindendi.  Bu  hikayede   anlatılmak  istenen  Kürdler  kafalarına  bir şeyler  koydukları zaman  sonuçlarını  düşünmezler. Kürdler    kafalarına bir şey koydukları zaman,   ölüm pahasına, aileleri ve çocuklarının   başına   ne gelecek diye  düşünmeksizin  tatbik  ederler..........

Bir  bakıyorsun   Mela Mahmudê Beyazîdî,    Hakkari’ye  geçmiş,  „Adile Xatun“  unun   hikayesini   anlatıyor..

Bir bakıyorsun  Mela Mahmudê Beyazîdî,   Botan ve  Muks  Mirlerini anlatıyor..

Bir bakıyorsun   Güney  Kürdistan’a  geçmiş   ve  o alanda    yaşananları  hikayeleştirmiş.

Bir  bakıyorsun   Mela Mahmudê Beyazîdî,    Kürd  Melalarınının   çıkarcılığını,  para ve  zinginlik  hırslarını  konu almış....   En  azından     ilk   3   hikaye    Melalara  dairdir..

Bu  3  Hikayeden  biri de   „Mela Bazidî“dir.

Mela Bazidî,    Kürdistan’da    tanınan  bir din adamıymış..  Mela Bazidî,     bir  cuma  günü  Cami’de   halka  hitaben   hali  vakti  yerinde  olan   iyi bir  müslümanın     fakirlere  yardım   etmesi gerektiğini,  eğer  iki  elbisesi varsa   birini fakirlere,  iki ekmeği varsa    birini  fakirlere vermesi gerektiği üzerine     nasihatlardan bulunuyor.

Mela Bazidî’nin     eşi de  Cami’de    hocanın  bu dediklerini   duyduktan  sonra    eve gidiyor. İyi bir müslüman olarak  hoca’nın    dediklerini  tatbik etmeye başlıyor.  Mela Bazidî’nin   eşi     hocanın  evde   bulunan   yedek elbisesini      bir fakire  veriyor.  Evde   artı  yiyecek var.    Hoca’nın   eşi   bu artı  yiyeceği de   halka  dağıtıyor.

Akşama  doğru Mela Bazidî   eve  geliyor  ve  üstündeki   elbiseler  kirlendiğinden  dolayı  eşinden   yedek  elbiseleri   getirmesini   istiyor.  Mela Bazidî’nin  eşi    kendisine   „bugün senin   nasihatlarını  dinledikten sonra    senin yedek  elbiseni ve artı erzakı     fakir halka dağıtım“  diyor.      Mela Bazidî    eşinin  söyledikleri     karşısında  sinirlenip   küplere  biniyor ve  eşine  : „Kadın ben  o nasihatları   kendime  değil halka  yaptım.  Ben  halkı  eğer  fazla   elbise ve erzakları varsa  bana  versinler  diye  teşvik ettim.  Sen  benim  yedek  elbiselerimi ve çocuklarımın  ekmeğini   asla   başkalarına  vermemelisin““ diye  devam  ediyor..

Çevrenize  bakın     sizde  mutlaka   Mela Bazidîleri     bulursunuz.

Silav

Aso Zagrosi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder