16 Aralık 2012 Pazar

Burhan Çaçan'ın Babası 55'lerden Biriymiş


Bir zamanlar televizyon ekranlarında nerelisiniz diye sorulduğunda Erzurumluyum diyen Burhan Çaçan, Ağrılı olduğunu zaman gazetesinin ropörtajında hatırladı. Çaçan'ın en ünlü olduğu dönemde bile Ağrı'da hiç konser vermediği ise hala Ağrılıların akıllarında yer alıyor.


Burhan Çaçan'ı nasıl bilirsiniz? Bu zamana kadar hakkında edindiğiniz tüm yargıları değiştirecek bir hikâyesi var Çaçan'ın. Ağrı Eleşkirtli Çaçan’ın babası Sivas'a sürgün edilen 55 Kürt ağasından birisi; Reşit Çaçan. 27 Mayıs'ta, Demokrat Partili diye Yassıada'da yargılanmış. Menderes asıldıktan sonra Çanakkale'de 6 yıl sürgün kalmış. 12 kardeşi olan Çaçan, şöhretinin zirvesinde olduğu yıllarda evinde babasına bakmış.

Çaçan'ın yaptığı röportajdan bazı bölümleri paylaşıyoruz;

Ağrı merkezdesiniz değil mi?

Ağrı, Eleşkirt'teyiz. Zaten bizde köy, bir babadan bir anneden oluşur. Yabancı bizim aramızda yoktur. 11 tane köy hepsi dedeme ve babama bağlı.

Babam ben evlendikten sonra 6 sene bende kaldı. Eşim de o konuda çok hassastır. Biz çok dua aldık. Baba-anne duası almayan bir insan hayatta mutlu olamaz. Aile saygısı bizde her şeyden ötedir. Ben zaten babamı ilk kez 6 yaşında tanıdım. 55'ler olayında Sivas kampına götürüldü. Demokrat parti ilçe başkanıymış diye. (27 Mayıs ihlilalinden sonra Doğu ve Güneydoğu'dan ağa ve şeyhler Sivas'a götürüldü. Tarihte bu olaya 55'ler olayı deniyor)

Öyle mi?

Adnan Menderes'i astıkları zaman Menderes'in partisinin ilçe başkanı olduğu için babamı da Yassıada'ya idam etmeye götürdüler. 6 yıl sonra bıraktılar. Sivas kampına götürülen 55 kişi içindekilerden biri de babamdır. Sonra Çanakkale'ye sürgün etmişler. Egeli bir başbakanı destekledi diye Ağrılı, doğulu babamı asıyorlardı. Sürgün ettiler. Devletin zulmünün doğu-batı ayırımı yok.

Babası 27 Mart, kendisi 28 Şubat mağduru olmuş

Türkiye'deki herkese saygım sonsuzdur. Ve nasıl bir solcu çıkıp göğsünü gere gere “solcuyum” diyebiliyorsa ben de bir “demokratım” diyebilmeliyim. Onlar haykıra haykıra dediğinde bir şey olmuyor. Ben demokratım deyince “aaa Burhan Çaçan demokratmış” diyorlar. 28 Şubat öncesi yaşanan olaylara tepki olarak Refah Partisi'nden aday adayı oldum. Bu benim başıma çok iş açtı. O yıllarda albümlerin 2 milyon sattı, Türkiye'de en çok satılan albümlerdi ama Kral TV ödüllerinde, Altın Kelebek'te ödül vermediler. Önceki yıllarda veriyorlardı. Daha birçok şey… Anlatsam olay olur ama zamanı değil. 28 Şubat beni de vurdu.


Çaçan Ağa sürgün günlerinde: Demokrat Parti'nin Ağrı Eleşkirt ilçe başkanı Reşit Çaçan 1960 darbesindenden hemen sonra 55 ağa ile bareber tutuklanır ve Sivas'a sürgün edilir. Burada 6 ay kaldıktan sonra Yassıada'ya. Yargılanmalar olur. Demokrat partiden idam edilenler olur. Çaçan ve diğer ağalar Çanakkale'de sürgün hayatı yaşar. Daha sonra af çıkar ve memleketine döner. Bu fotoğrafta sürgün günlerinde ziyaretine gelen kardeşi ve kayınbiraderi ile çekilmiş fotoğraf. (soldan-sağa Karib Çaçan, Reşit Çaçan, Kerim Dişçi)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder