26 Ağustos 2012 Pazar

AVKEVIR (TAŞLIÇAY) HALKI KURDÎ YAŞIYOR

 Ağrıda önceleri halk devletin baskılarından dolayı kendi ana dilleri olan Kürdçeye karşı istemeyerek de olsa tavırlıydı. Ancak son yıllarda halk korku ve tehditlere kulak asmayıp Kurdî hayata geçiyor. Avkevir (Taşlıçay) ile Ağrı merkez arasında çalışan dolmuşlar, hızla Kurdî yaşama geçiyorlar. Daha önceleri sadece bir dolmuşun tabelasında Avkevir - Agirî (Taşlıçay - Ağrı) yazıyordu, şimdi ise bu sayı üçe çıktı.


Dengê Agirî Haber Sitesi / Özel Haber

Yıllardır arabasının tabelasında, Avkevir - Agirî yazan şöför, yaşadıklarını bize şöyle anlattı: "Sırf ilçemizin ve ilimizin gerçek isimlerini arabamızın tabelasına yazdık diye çekmediğimiz kalmadı. Sırf bu yazıdan dolayı onlarca kes çeşitli bahanelerle, bana ceza verdiler. Neden böyle yapıyorlar? Bizde dilimizi konuşmayalım mı? Bizde insan değil miyiz? Yani bu dilde Allah'ın yarattığı bir dil değil mi? Bir dile düşmanlık yapmak, o dili yok etmeye çalışmak hangi insanlığa sığar? İnsanlar devletin bu yerleşim yerlerine verdiği isimleri bilmiyor, zorluk çekiyorlar. Ben şahsen Avkevir'in hiç bir köyünün Türkçe ismini bilmiyorum, kimse de bilmiyor. Çünkü bu isimler buraları anlatmıyor. Bu halk bu isimleri kullanmıyor. Bizim yetmiş yedi ceddimiz Gola Mesiya, Dîdem, Goma Îsê, Golesor, Gerger, Geldûş demiş. Şimdi bende herhangi bir Avkevir'li de, kim olursa olsun bu köylerin Türkçe isimlerini sor, bilemez. Mesela bir arkadaşımız arabasına Cixarê Nekişîne (Sigara içme) yazdı diye, her seferinde çeşitli bahanelerle hep cezalandırıldı. Vay bilmem lastiğin ters gidiyor, aynan insanı yakışıklı göstermiyor, kornan çok arabesk çalışıyor. Arkadaş insanın onuruyla, guruyla bu kadar da oynanmaz. Neden böyle yapıyor ki, illa insanları kendi ülkelerine düşman mı etmek istiyorlar? Hani biz nasıl kardeşiz? kardeşlik böylemi olur, o kendi dilleriyle dağlara bile yazı yazmışlar ama, biz kendi arabamıza bile yazamıyoruz. Bunun kime ne zararı var? Kürtçe serbest diyorlar ya, inanın gerçek değil, eğer ki serbest olsaydı biz bu kadar ceza ödemezdik. Burada Agirî Avkevir arası akşama kadar kazandığımız, 20-30 lira onu da cezalara vermek Allah'tan reva mı? Biz ne kazanıyoruz ki, bize ceza kesiyorsunuz? Yani illa ceza vermemek için kendimizi mi inkar edelim. Dinimizden mi olalım, Ayetler demiyor mu aslını inkâr eden bizden değildir? Biz nasıl aslımızı inkâr ederiz? Lütfen bize bu onursuzluğu dayatmaktan vazgeçsinler".

HERKES KURDÎ YAŞAMA GEÇSİN

Avkevir'li şöför sözlerini şöyle sürdürdü: "Bu Agirî'de ve yedi ilçesinde, ilk Kurdi hayata geçenlerden biri benim. Çok baskı gördüm, çok cezalar ödedim, onurum, gurum çok kırıldı ama vazgeçmedim. Ben vazgeçseydim, babamı, dedemi inkâr etmiş olurdum. Bu bize yakışmazdı, madem bir şeye kalkıştım, sonunu getirmeliydim. Evet, ben caymadım ama sanmasınlar ki cezalar caydırıcı değildi, cezalar çok caydırıcıydı, çoğu defa cezaları ödemek için borç ettim. Ama yılmadım, bu kadar şeyden sonra yılmam söz konusu da olmaz, Benden sonra bir kaç arkadaşım daha Kurdî yaşama geçip arabalarının üstüne Avkevir-Agirî yazdılar. O arkadaşları da kutluyorum, onlara yakışanda buydu. Bizim her hangi bir partiye ya da kuruma kuruluşada aboneliğimiz, üyeliğimiz yok. Biz sadece Kürdüz ve Kürtçe yaşamak istiyoruz. İnsanın kendi diliyle yaşaması kötü bir şey mi, kime ne zararı var? Bize karışmasınlar artık. Neden binlerce yerde, İngilizce, Farsça, Arapça ve diğer yabancı dillerde yazılar var, kim onlara neden bir şey demiyor da, bize böyle yaklaşıyorlar. Biz mi bu ülkenin vatandaşıyız, yoksa onlar mı? Burdan herkese sesleniyorum, tüm Agirî halkına ve diğer şehirlere, her yere "Lütfen dilinize sahip çıkın, dilinizi yaşatın, insan kendi diliyle insandır." Bize dertlerimizi anlatmamıza izin verdiğiniz için, Avkevir dolmuşçuları adına siz değerli Dengê Agirî Haber Sitesine çok teşekkür ederiz. Bütün Agirî halkına ve Avkevir halkına sonsuz saygılarımı sunuyorum. Biz her kesi çok seviyoruz, insanları, insanlığı ve yüce yaratanı seviyoruz. Bütün halkları seviyoruz".

http://dengeagiri.com/haber/4045/avkevir-taslicay-halki-kurd-yasiyor.html

Kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder